Shockwave

Dani

Ralf

Shockwave

Aan de overname van de praktijk aan de Dorpstraat houden we niet enkel een nieuw gebouw, een nieuwe collega en een nieuw diagnostisch instrument over (echografie), ook breiden we daarmee onze behandeltechnieken uit. Op de Dorpstraat kunt u namelijk ook terecht voor shockwave. De meeste mensen hebben er al van alles over gehoord, maar wat doet het nou precies? Hieronder geven we u wat meer uitleg.

Wat is het?

Bij shockwave worden pijnlijke plekken in uw lichaam behandeld door middel van drukgolven, dit zijn korte geluidspulsen met relatief veel energie. De drukgolven beschadigen het membraan van de cellen, wat een regeneratieprikkel geeft. Dat klinkt eng, maar het betekent niet meer dan dat het de zelfhelende functie van het lichaam stimuleert door herstelstimulerende stoffen te activeren. Tegelijkertijd zorgt shockwave voor pijndemping, iets dat gericht oefenen gemakkelijker maakt.

Indicaties en contra-indicaties

Shockwave therapie is vooral effectief bij peesklachten. Het initieert het herstel en laat het lichaam zelf vervolgens het klusje afmaken. Herkenbare aandoeningen waarbij shockwave vaak gebruikt wordt:

• Tenniselleboog
  • Hielspoor
  • Impingement syndroom schouder
  • Achillespeesklachten
  • Kniepeesklachten
  • Chronische slijmbeursontsteking heup

Absolute contra-indicaties zijn er niet direct, omdat de dieptewerking van shockwave instelbaar is. Er zijn wel relatieve contra-indicaties. Voorzichtigheid is daarom geboden bij:

• Zwangerschap
  • Pacemakers, (metalen) implantaten, protheses
  • Acute infectie in de te behandelen regio, koorts
  • Verminderde bloedstolling
  • Cardiovasculaire problematiek
  • Ontstekingsremmende medicatie
  • (Kwaadaardige) tumoren
  • Hypersensibiliteit

Heeft u één van bovenstaande problemen en wilt u graag weten of u met uw klacht toch voor shockwave kan gaan? Neem dan contact op met Chantal, Niña of Els, zij kunnen u hier zeker antwoord op geven.

De behandeling

Veel mensen denken dat een behandeling met shockwave pijn doet, maar dat is niet per definitie het geval. De therapeut bouwt de intensiteit van de behandeling namelijk op geleide van de pijn die u voelt op. U bepaalt dus waar de grens ligt. Daarom spreken degenen die het ervaren hebben eerder van een irriterend gevoel dan van pijn. Na de behandeling kunt u een aanraakgevoelig rood of blauw plekje hebben, maar het kan ook zo zijn dat u directe verlichting voelt.
Het effect is vaak na een paar behandelingen al merkbaar. Hoeveel behandelingen er in totaal nodig zijn, is moeilijk te zeggen. Het zou kunnen dat u na 4-5 behandelingen al van uw klachten af bent, maar het kan ook best langer duren. Uit onderzoek volgt in ieder geval dat ongeveer 60% van de mensen met peesklachten dankzij shockwave therapie volledig herstelt. Zoals bij ieder herstel is dat wel ook afhankelijk van andere factoren, bijvoorbeeld van hoe u beweegt in het dagelijks leven of van de aanwezigheid van herstelbelemmerende factoren op het werk. Shockwave therapie is daarom geen op zichzelf staande behandeling en wordt altijd gecombineerd met andere behandeltechnieken.

Bij wie?

Voor shockwave therapie kunt u een afspraak maken op de Dorpstraat. Bent u al bij ons in behandeling bij een andere therapeut, maar zou u toch graag eens shockwave willen proberen, bespreek dit dan met uw therapeut. Indien shockwave therapie geïndiceerd is, plannen wij graag een afspraak voor u in.

Bel ons voor een afspraak 046-4511225 of neem schriftelijk contact met ons op!