Fysiotherapie bij littekens

20 juli 2022

Littekenweefsel kan niet alleen klachten veroorzaken in het houdings- en bewegingsapparaat, maar kan ook het herstel van een klacht belemmeren. Zo krijgen sommige mensen na een borstoperatie bijvoorbeeld te maken met arm- en schouderklachten of oedeem, of na buikoperaties met rugklachten. Helaas weten weinig mensen dat de fysiotherapeut kan worden ingezet bij de behandeling van littekens. Daarom vertellen we u daar bij deze graag wat meer over.

Wat is littekenweefsel en welk soort klachten kan het veroorzaken?

Als de huid en/of bindweefsellagen beschadigd raken, repareert het lichaam dat zelf met stug fibreus weefsel: littekenweefsel. Dit is een normaal proces dat bij elke wondgenezing optreedt, maar de kwaliteit van het vervangende, nieuwe weefsel is altijd van mindere kwaliteit dan het originele weefsel. Littekens kunnen in de huid, onderhuid, spieren en diepe bindweefsel zitten. Soms kan dit littekenweefsel andere klachten veroorzaken, zoals oedeem, beklemming van zenuwen of bloedvaten, mechanische blokkades in de gewrichten, pijn, gevoelloosheid, afname spierkracht en coördinatie, atrofie van de spieren en stands- en houdingsafwijkingen.

Wat kan de fysiotherapeut voor mijn littekens en daaraan gerelateerde klachten betekenen?

Littekentherapie is een relatief nieuw vakgebied binnen de fysiotherapie. Het doel van de behandeling is het bevorderen van de wondgenezing, voorkomen van infectie, voorkomen of bestrijden van overmatige vorming van littekenweefsel, voorkomen of behandelen van klachten van het bewegingsapparaat en/of het litteken mooier maken. Let wel: hoewel het litteken door de behandeling mooier, gladder, zachter en minder zichtbaar wordt, zal het wel altijd zichtbaar blijven.

Tijdens de therapiesessie onderzoekt uw therapeut eerst het littekenweefsel en de omliggende structuren. Dan ‘triggert’ zij het litteken, hierbij wordt het litteken gemanipuleerd met als doel het losser te maken, technieken die zowel oppervlakkig als diep kunnen worden toegepast. Soms wordt er een tape aangelegd, waarmee u gaat trainen. Bij deze training kunt u denken aan diverse rektechnieken, oefeningen van de bewegingsketen en cardiotraining.

Welke littekens kunnen met littekentherapie behandeld worden? En wanneer?

We behandelen littekenweefsel dat ontstaan is door huidaandoeningen, na een trauma of na een medische of cosmetische ingreep. Die littekens mogen zowel vers als oud zijn. Ook met brandwonden kunt u bij ons terecht: met oude brandwonden altijd, met verse brandwonden enkel als de wond rustig is. Wij kunnen u helaas (nog) niet helpen als de wond open is of als er een bacteriële ontsteking zit.

Uit wetenschappelijk onderzoek volgt overigens dat voorkomen beter is dan genezen. Het bestrijden van de vorming van een litteken is dus altijd beter dan het behandelen van een gevormd litteken, dit om overmatige vorming van littekenweefsel te voorkomen. Dus: hoe eerder de behandeling gestart wordt, hoe beter. Weet u niet zeker of uw litteken al behandeld mag worden, kom dan zeker eens langs om te informeren.

Wordt littekentherapie vergoed door de verzekering?

U kunt voor littekentherapie natuurlijk altijd uw aanvullende verzekering inzetten, maar als er een duidelijke medische indicatie is, erkennen diverse zorgverzekeraars littekenweefsel ook als chronische aandoening. In dat geval gaan de eerste 20 behandelingen uit uw aanvullend pakket en de rest uit uw basispakket. Let wel: als uw aanvullende verzekering minder dan 20 behandelingen fysiotherapie dekt, moet u zelf de kosten betalen voor de behandelingen die u tekort komt. En besef ook dat u bij vergoeding uit het basispakket eerst nog met het eigen risico te maken heeft.

Littekentherapie bij Fysiotherapie Göttgens, Kienhuis, Pfennings

In onze praktijk kunt u voor littekentherapie terecht bij Els. Als u niet er niet zeker van bent of littekentherapie voor u mogelijk of nuttig is, of als u vragen heeft over de vergoeding, twijfel dan niet om contact met haar op te nemen, ze beantwoordt graag uw vragen.