Beeldschermwerk: ik zit er (niet) mee

maandag 26 juli 2021

Fijn hoor, dat beeldschermwerk. Het maakt het namelijk ontzettend makkelijk om tijdens deze pandemie thuis te werken. Maar daar houden de voordelen dan ook mee op. Op een ergonomische werkplek op kantoor zijn lichamelijke klachten als gevolg van het vele en lange zitten al schering en inslag, laat staan thuis bij een provisorisch ingericht thuisbureau. Welke klachten kunnen gelinkt worden aan beeldschermwerk en wat kunt u ertegen doen?

 

Klachten

Mensen die met regelmaat achter een beeldscherm werken komen meestal met vrij uiteenlopende klachten naar ons toe. Het meest voorkomend zijn pijnlijke nek-schouderspieren, maar het kan ook gaan om nekpijn met bewegingsbeperking, hoofdpijn, schouder-, elleboog- en/of polsklachten en/of klachten in de boven- of onderrug. En als de klachten al langere tijd bestaan, kunnen zij zich zelfs nog uitbreiden naar andere regio’s. Reden genoeg om er iets aan te doen.

 

Oorzaak

De klachten kunnen zich dus voordoen in verschillende lichaamsregio’s, maar doorgaans beginnen ze allemaal bij hetzelfde probleem: een langdurige foute houding. Het innemen en handhaven van een goede houding is voor menigeen niet de makkelijkste klus. Om goed te zitten hebben we een actieve houding nodig, dus een houding waarbij we onze spieren aanspannen. Als onze spieren vermoeid raken, zakken we in. Iets wat aanvankelijk waarschijnlijk als een heerlijke verlichting voelt, maar al snel averechts werkt. De passieve structuren in ons lichaam, bijvoorbeeld gewrichtsbanden en tussenwervelschijven, zijn er namelijk niet op gemaakt om langdurig op spanning te staan en dus zullen ze al snel geïrriteerd raken. Dit leidt, vaker wel dan niet, tot ongemak en pijn. Veel beter is het daarom om de spieren aan te sporen deze houding vol te houden, maar waarom is dat zo moeilijk?

 

Bewegingsspieren vs. houdingsspieren

Ieder mens heeft een hoop spieren, maar niet alle spieren zijn hetzelfde. Zo hebben we, heel simplistisch gezegd, bewegingsspieren en houdingsspieren. Bewegingsspieren zijn de spieren die grootse bewegingen kunnen maken, maar relatief snel moe zijn. Houdingsspieren doen het tegenovergestelde: deze brengen over het algemeen geen grootse bewegingen tot stand, maar hebben in ruil daarvoor wel een goed uithoudingsvermogen. Dit zijn dan ook de spieren die we nodig voor het innemen en handhaven van een goede houding. Maar… spieren die we niet gebruiken, worden zwakker. Dus hoe meer u lekker passief onderuitzakt, hoe minder enthousiast uw houdingsspieren worden. Als u er dan uiteindelijk toch voor kiest om ze te gebruiken, kunnen ze helaas lang niet meer zoveel aan als dat u zou willen. Ons lichaam lost dit probleem zelf op door de bewegingsspieren aan te spreken, ook al zijn die daar niet voor gemaakt. Het gevolg is dat de bewegingsspieren overbelast raken. Waartoe dat leidt? Verhoogde spierspanning en pijn.

 

Wat te doen?

Allereerst is het natuurlijk van belang uw spieren in goede conditie te houden. Veel bewegen is daarvoor belangrijk. U kunt daar direct al mee starten door iets vaker naar de printer te wandelen en vaker kopjes thee te halen (met als positief neveneffect dat u vaker moet opstaan om naar het toilet te wandelen). Heeft u trappen thuis, zorg dan dat u af en toe eens naar boven of beneden loopt. Maar alleen met deze kleine aanpassingen komt u er niet. Om alle juiste spieren te gebruiken, is sporten ook heel belangrijk. Zoek een sport uit die u leuk vindt en die u graag doet, ook als u moe bent. Helaas zijn momenteel niet alle sporten mogelijk vanwege de beperkte maatregelen. Denk dan eens aan wandelen, fietsen, Nederland in beweging of sportlessen online. Als u graag Perfect Pilates zou willen doen, vraag ons dan naar de link van onze pilates lessen. Op deze manier loopt u niet het risico voor een sportschoolabonnement te betalen zonder ‘m te gebruiken. Doet u dit allemaal al, maar heeft/houdt u toch klachten, maak dan zeker eens een afspraak op onze praktijk met een van onze fysiotherapeuten. Zij kunnen kijken waar de klacht vandaan komt, bepalen of er herstel belemmerende factoren in het spel zijn en, natuurlijk voor u het allerbelangrijkste, u de juiste tools aanreiken om uw klachten fors te verminderen.

 

Werkplekcontrole
We mogen absoluut niet vergeten dat een goede werkhouding valt of staat met een goede werkplekinrichting. Een bureau te hoog of te laag, een bureaustoel met verkeerde ondersteuning, een beeldscherm op de foute plek, tal van deze zaken kunnen aan de basis van uw klachten liggen. Als u zelf aan de slag gaat met uw houding, zorg er dan zeker voor dat iemand anders aan de slag gaat met het ergonomisch instellen van uw werkplek. De aangewezen persoon om u hierbij te helpen is de ergotherapeut. Grotere bedrijven hebben die vaak zelf in huis, maar als u via uw werk geen toegang heeft tot een ergotherapeut, dan kunt u natuurlijk bij ons terecht. Onze ergotherapeuten Bob en Milou komen graag eens bij u langs om u te helpen. Collega Bob is gespecialiseerd in arbeid en ergonomie.